گوگل بزرگ ترین شرکت اینترنتی دنیاست. این شرکت سالیانه میلیاردا دلار واسه تأمین زیرساختا و افزایش قدرت موتور جست وجوی خود هزینه می کنه. از طرفی گوگل، یکی از پُرسودترین شرکتای جهان حساب می شه. اما سؤالی که واسه خیلی از ما مطرح می شه، اینه که وسیله اصلی شرکت گوگل واسه درآمدزایی چه چیزایی هستن و کلا منبع درآمد گوگل از کجاست؟ گوگل با ارائه خدمات جور واجور تبلیغاتی با روش بسیار جدید و نوآورانه، جدا از اینکه ایجاد درآمدهای کلان واسه خود، به صاحبان و کاربران هم سود میرسونه.

 

سرویسای گوگل

به چه دلیل همه شرکتا و افرادی که از گوگل ادوردز (Google Adwords) یا گوگل ادسنس (Adsense) استفاده می کنن، از این خدمات رضایت دارن؟

به چه دلیل همه طرحای اقتصادی گوگل واسه درآمدزایی، طبق جدا سازی و بررسی داده ها بوجود اومده؟

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۶ تونسته بیشتر از ۹۰ میلیارد دلار، تنها از راه فروش به دست بیاره، اما این میزان درآمد بسیار بالای فروش از کجا اومده؟ لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) که مؤسسان شرکت گوگل بودن، موقع تأسیس گوگل، همه تمرکز کاری شرکت رو روی پیشرفت موتور جست وجو گذاشتن. ایده ی تمرکز روی یک موتور جست وجوی وب، ایده ای بسیار خاص در بین شرکتای اینترنتی هم دوره گوگل بود، اما اونا باید راهی واسه درآمدزایی از راه موتور جست وجو پیدا می کردن. در حالی که گوگل به کاربران زیادی در محیط اینترنت کمک می کرد، اما باید می تونست به سودآوری هم برسه و ایجاد درآمد کنه. واسه رسیدن به اینجور هدفی، گوگل وارد دنیای شد. به طور دقیق، گوگل بیشتر از ۹۳ درصد از درآمد خود رو از راه به دست میاره. اینجور میزان درآمدی واسه یک موتور جست وجوی اینترنتی در مقابل دیگر رقبای شرکت گوگل، یه جور شاهکار در دنیای کسب وکار اینترنتی حساب می شه. عامل مهم دیگر پیروزی گوگل در مقابل رقیبانش، پیشرفت شگفت انگیز و همیشگی موتور جست وجوی این شرکته. موتور جستجوی گوگل تقریبا میتونه به همه سؤالات و جست وجویای اینترنتی، جواب درست و مناسب بده. با داشتن اینجور ویژگیِ منحصربه فردی، این شرکت تونسته در کنار نتایج جست وجوی کاربران، درآمد بسیاری بزرگی از در نتایج جست وجو، به دست آورد.

ادوردز (Adwords)

گوگل ادوردز چیه؟ فرض کنیم که شما قصد دارین، یک راکت تنیس بخرین. هنگامی که شما عبارت «راکت تنیس» رو در گوگل جست وجو می کنین، چند تبلیغ در بالا و پایین نتایج به دست اومده از جست وجوی گوگل، مشاهده می کنین. این با مخفف کلمه ادوردز (یا همون Ad) از دیگر نتایج گوگل جدا از هم شدن تا نتایج جست وجوی شما رو تحت اثر قرار ندن. اینجور تبلیغاتی واقعا یه جور خدمت ارائه شده به وسیله شرکت گوگله که به صاحبان بنگاهای اقتصادی و شرکتای مختلف اجازه می ده، از راه اونا کالا یا خدمات خود رو در خطر نمایش بذارن.

البته راه های مختلفی واسه در گوگل هست اما ایده آل ترین نوع اون، ارائه یک راه مناسب و مقرون به صرفه واسه در خطر دید قرار گرفتن خدمات و جنسای شرکتای مختلفه. گوگل ادوردز به شرکتا و فروشنده های مختلف اجازه می ده تا نوع کلمات کلیدی واسه خود رو، متناسب با بودجه ی تبلیغاتی شون انتخاب کنن.

مدل کار و کاسبی ادوردز (Adwords) چیه؟

سرویس ادوردز یک امتیاز بسیار بزرگ واسه گوگل حساب می شه و حتی نمیشه متصور شد که این سرویس چقدر، کسب وکار شرکتای بزرگ و کوچیک رو تحت اثر قرار داده. در طول ده پارسال، سرویس ادوردز امتیازات و سودهای بسیار زیاد و باورنکردنی ای واسه کاربرانی که از اون استفاده کردن، جفت و جور کرده و واسه همین باعث پیشرفت سریع گوگل در مورد ی اینترنتی شده تا نام گوگل به عنوان شرکت پیش رو در این مورد ثبت شه. واقعا سرویس ادوردز، به خاطر شفافیت و بازدهی بالای اون، یک مدل تبلیغاتی بسیار هوشمندانهه، که هم واسه گوگل و هم واسه افرادی که از اون استفاده می کنن، سودآوری خیلی زیادی به دنبال داره.

سرویس ادوردز عامل اصلی موفقیت مالی گوگل در سالای پیش بوده. این سرویس می تونه بیشتر از ۷۰ درصد از درآمد حاصل از شرکتا رو تأمین کنه. با اینجور حاشیه سودی، حتی شرکتا و مؤسسهای سرمایه گذاری خودرو هم از این سرویس استفاده می کنن. چندین دلیل مختلف واسه موفقیت سرویس گوگل ادوردز هست اما مهم ترین و اصلی ترین دلیل موفقیت این سرویس، موافقت اون با همه فضای اینترنته. واقعا هر فردی با دسترسی به اینترنت در هر جای جهان، میتونه از سرویس ادوردز استفاده کنه.

گوگل خوب از فرصتایی که فضای باز اینترنت واسه کسب وکار و به کاربران مختلف ارائه می ده، خبردار شد و خوب از اون استفاده کرد، در حالی که دیگر شرکتای اینترنتی و موتورهای جست وجو، خیلی راحت اینجور فرصتایی رو از دست دادن. البته باید به این نکته اشاره شه که اینترنتی قبل از سرویس گوگل ادوردز وجود داشت اما این بیشتر مثل در فضای غیر اینترنتی بود. واسه همین با ظهور سرویس ادوردز و رابطه مستقیم کاربران با اینترنتی، یک فضای بسیار مناسب درآمدزایی واسه گوگل و شرکتایی که قصد دارن، ساخته شد.

با اینکه سرویس ادوردز به ظاهر مثل یک برنامه کاربردی واسه به فروش رساندن جنسا و خدمات شرکتای گوناگونه، اما بسیار بیشتر از چیزی که به نظر می رسه امکانات و پتانسیل داره.

واقعا ادوردز شامل چندین ویژگی بسیار خاصه که این ویژگیا در ترکیب با هم، یک مدل کسب وکار بسیار موثر و مناسب رو ایجاد می کنن:

۱. قدرت انتخاب مشتری

یکی از بهترین ویژگیای سرویس ادوردز اینه که به مشتریان اجازه می ده طبق نوع نیاز، نوع کالا یا خدماتی که قصد تبلیغ اونو دارن، کمپینای تبلیغاتی رو بسازن. واقعا یک مشتری می تونه برعکس روشای سنتی ، به طور مستقیم با گوگل رفت و امد کنه و طبق نوع محاسبه فضای آنلاین، خود رو گسترش بده.

از طرفی واسه کار با سرویس ادوردز احتیاجی به هیچ علم فنی، تخصصی یا تکنیکی نمیشه، واقعا همه مراحل در سرویس ادوردز واسه همه مشتریان قابل فهمه، اینجور ویژگی ای باعث می شه که مشتری و گوگل هر دو از ارائه سود ببرن.

گوگل سزاوار تشویق خیلی زیادی واسه این مدل کسب وکاره. واقعا گوگل ادوردز از اونقدر اعتباری برخورداره که حتی احتیاجی واسه قانع کردن مشتریان، واسه استفاده از اون وجود نداره و به جرأت باید گفت که هیچ آژانس تبلیغاتی نمیتونه با اون رقابت کنه. اینجور پیشرفتی در گوگل، فقط به خاطر آخر احترام به نیازای مشتریان واسهه.

صاحبان شرکتا و بنگاهای اقتصادی مختلف می تونن کلمات کلیدی خاصی رو که مربوط به اجناس، خدمات یا سایت آنهاست، انتخاب کنن. مثلا اگه فردی صاحب یک شیرینی فروشی باشه، می تونه از دو کلمه «شیرینی» و «کیک» استفاده بکنه. بعد با مشخص کردن نوع منطقه جغرافیایی، هر فردی که این عبارت ها رو در گوگل جست وجو کنه در اولین نتایج، سایت شیرینی فروشی رو پیدا می کنه. واقعا با انتخاب کلمات کلیدیِ مربوط به کسب وکار مورد نظر، تبلیغاتی مقرون به صرفه واسه صاحبان هر نوع کسب وکار در فضای آنلاین به وجود میاد.

۲. مقرون به صرفه

این موضوع واسه گوگل و هر شرکتی که بخواد ارائه بده، بسیار مهمه که مشتریانش قانع شن، قیمتای ارائه شده به وسیله اونا، مساوی و مقرون به صرفه هستن. سؤال اینجاست که قیمتای خدمات در سرویس ادوردز چیجوری تعیین می شه؟ میشه گفت که سیستم تعیین قیمت به وسیله سرویس ادوردز بسیار مثل با تعیین قیمت به وسیله مشاورین املاکه. هر چقدر که یک زمین یا یک خونه، خواهندگان بیشتری داشته باشه، قیمت بالاتری هم داره. به طور مثل هر چقدر یک کلمه کلیدی خواهندگان بیشتری داشته باشه، قیمت اون واسه استفاده در ادوردز گوگل هم بالاتر میره. اینجور سیستم قیمت گذاری یک راه حل مساوی واسه تعیین هزینه یه.

در سالای گذشته، گوگل سرویسا و خدمات خیلی زیادی رو ایجاد کرده. هر چند گوگل واسه طراحی، ایجاد و ساخت این سرویسا و خدمات، میلیاردها دلار خرج می کنه اما این خدمات و سرویسا به شکل رایگان در اختیار عموم کاربران قرار گرفتن. در بین این خدمات، سرویس گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) یک سرویس بسیار شناخته شده و موثر شرکت گوگله که با سرویس ادوردز هماهنگی داره. هنگامی که مشتریان هزینه هایی رو واسه خرج می کنن، طبیعیه که نیاز دارن بازخورد اونو به شکل کامل و روشن مشاهده کنن. سرویس گوگل آنالیتیکز همه وسایل لازم واسه ایجاد یک کمپین تبلیغاتی و بالاتر از اون، مشاهده و ایجاد بهبود در روند هزینه های تبلیغاتی، واسه به دست آوردن بهترین بازخورد از مشتریان رو جفت و جور می کنه. با اینجور سرویسی، مشتریان می تونن خیلی راحت فهمیده باشن که هزینه های تبلیغاتی اونا دقیقا در کجا خرج شده تا اونا واسه کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش سودآوری، اقدامات لازم رو بکننن. این موضوع دقیقا برابر با یکی از شعارهای معروف گوگله: (هر چقدر بیشتر بدونن بیشتر خرید می کنن.)

۳. همه برنده هستن

گوگل با راه حل و برنامه ریزی خاص، جای کسب و کارای مختلف رو در بهترین فضای ممکن جای گذاری کرده تا بیشتر در خطر دید قرار بگیرن. اینجور برنامه ریزی ای باعث می شه که حتی صاحبان مشاغل تازه کار و مبتدی هم، از سرویس ادوردز واسه رقابت با قدرتمندترین شرکتای دنیا استفاده کنن. با استفاده از اینجور ویژگیِ مثبتی، یک شرکت تازه کار می تونه با استفاده ی درست از سرویس ادوردز، اجناس خود رو در کنار بزرگ ترین سایتای دنیا به نمایش بزاره. نتیجه اینجور سیاستی اینه که همه صاحبان مشاغل حاضر هستن که هزینه های خیلی بالایی واسه در ادوردز اختصاص بدن و البته مطمئن هستن که اینجور سرمایه گذاری ای در به سودآوری منتهی میشه.

برنامه-ریزی

واقعا با استفاده از اینجور سیستمی، همه شرکتا می تونن خدمات یا اجناس خود رو با فرصتایی مساوی در خطر دید مشتریان بذارن و البته جدا از اینکه درآمدزایی واسه گوگل، آمار بازدید و فروش اجناس خود رو هم بالا ببرن (اخیرا استفاده از سرویس ادوردز در بهبود وضعیت سئوی سایت هم مؤثر هستش). این یک راه حل موفق برد–برده که همه از اون راضی هستن.

۴. هزینه های انعطاف پذیر

سرویس گوگل ادوردز به معنای واقعیِ کلمه به مشتریانش آزادی می ده. همه صاحبان کسب وکار می تونن نوع کمپین تبلیغاتی، بودجه ی تبلیغاتی و کلمات کلیدی رو طبق نوع نیاز خود انتخاب کنن. همه مشتریان می تونن بسته تبلیغاتی خود رو به طور پیش فرض و طبق بودجه ی مورد نظرشون انتخاب کنن و هزینه اونا اصلا از اون مقدار بیشتر نمیشه. از طرفی هزینه مشتریان طبق تعداد کلیکا روی آدرس سایت اونا محاسبه می شه و واقعا اگه هیچ کلیکی روی صورت نگیرد، هیچ گونه هزینه ای واسه مشتریان محاسبه نمیشه. واسه همین مشتریان حتی یک ریال اضافی هم واسه غیر مستقیم نمی پردازند. مشتریان گوگل می تونن حتی محدوده مکانی خود رو هم مشخص کنن، محدوده می تونه شامل شهر یا کشور خاصی باشه یا حتی می تونن در سراسر دنیای وب در همه نقاط جهان قابل دسترس باشن.

مزایده

همونجوریکه شاید میدونید مزایده بخش جدانشدنی و مهم از مدل کسب وکار گوگل ادوردزه. واقعا مزایده در گوگل ادوردز یه جور سیستم، جهت طبقه بندی و رتبه دهی واسه نمایش اونا در نتایج جست وجوی گوگله. همونجوریکه قبلا اشاره کردیم، گوگل از عامل مهمی به نام «رابطه» (Relevance) واسه نمایش متنی استفاده می کنه. واقعا عنوان باید هماهنگ با محتوای اونا در سایتا باشه. ، گوگل واسه افزایش سطح رضایت کاربران خود، به طور همیشگی بر محتوای تبلیغاتی ای که سایتا ارائه میدن نظارت می کنه.

هنگامی که یک عبارت به وسیله کاربری در گوگل جست وجو می شه، این جست وجو به وسیله موتور گوگل پردازش می شه. در این مرحله، سرویس محاسبه هزینه طبق هر کلیک (Cost Per Click) و موقعیت آگهی در صفحه نتایج جست وجو، هزینه رو مشخص می کنه. یک تبلیغ زمانی در حالت مزایده قرار میگیره که کاربران عبارات کلیدی مورد نظر رو در گوگل جست وجو کنن. جدا از اینکه این، کیفیت تبلیغ و البته مبلغ پرداختی واسه هم، نقش کلی ای واسه تعیین نمایش در صفحه نتایج جست وجوی گوگل بازی می کنه. کیفیت یک تبلیغ طبق طراحی و کیفیت صفحه فرود (Landing Page) اون مشخص می شه. منظور از صفحه فرود، صفحه ای از وبسایته که جهت در نتایج جست وجوی گوگل قرار میگیره. یک صفحه فرود خوب شامل نوشتن مناسب نوشته ها در صفحه سایت و محتوای اصیل به همراه عکسای مناسبه. در این صورت اینجور صفحه فرودی می تونه در جای بهتری واسه گوگل قرار بگیره. البته قاعدتا مشتریانی که از سرویس گوگل ادوردز استفاده می کنن نیازمند این هستن از مورد مشاهده قرار گرفتن شون اطمینان حاصل کنن. سایتایی که از نظر کیفیت امتیازات پایین تری بگیرن، به وسیله خود گوگل دسته بندی می شن و بدیهیه که اونا در جایای نا مناسب تری نشون داده می شه. اما اگه کیفیت شرکتا بالا باشه، جدا از اینکه اونکه خودشون می تونن تنظیمات مربوط به نمایش رو در صفحات گوگل تنظیم کنن، رقم کمتری هم واسه سرویس محاسبه هزینه طبق هر کلیک (CPC) پرداخت می کنن. در اینجور مرحله ای گوگل حتی تعداد کلیکا روی سایت رو هم واسه کاربر پیش بینی می کنه و طبق اون، بودجه ی تبلیغاتی رو پیشنهاد می ده. واقعا اینجور ایده ی تبلیغاتی متکی به مشتریه. مشتریان طبق بودجه ی تبلیغاتی و کیفیت خودشون، بازخورد مناسبی از راه تعداد کلیکا روی آدرس سایت شون مشاهده می کنن. تعداد کلیکا روی ، یک بازخورد روشن و شفاف درباره میزان موفق بودن مشتریانه. یعنی، بهترین و با کیفیت ترین ، طبق تعداد کلیکا روی اون، در نتایج جست وجوی گوگل مشخص می شن.

اجازه بدین معنی مزایده در سرویس ادوردز گوگل رو با یک مثال توضیح بدیم. فرض کنیم سه مشتری واسه با نامای دیوید، رابرت و پیتر وجود دارن. دیوید حاضره در مزایده واسه ، ۵ دلار بده. رابرت ۴ دلار و پیتر تنها ۳ دلار واسه مزایده اختصاص می ده. به طور طبیعی با توجه به اینکه دیوید ۵ دلار پرداخته، انتظار میره که شرایط واسه اون بهتر از بقیه باشه و البته جای اون بهتر دیده شه. اما با استفاده از مزایده در ادوردز گوگل، دیوید احتیاجی نداره که واسه به دست آوردن بهترین جای ، ۵ دلار پرداخت کنه. با توجه به اینکه بالاترین مقدار پرداختی بعد از دیوید ۴ دلاره، دیوید می تونه با پرداخت همون ۴ دلار بهترین جای رو از اون خود کنه. از طرفی رابرت هم واسه به دست آوردن جای دوم احتیاجی به پرداخت ۴ دلار نداره و با پرداخت بالاترین رقم قبل از خود یعنی ۳ دلار می تونه به عنوان دوم دیده شه. این موضوع واسه پیتر و همه مجموعه مراتب پایین تر از اونم صادقه.

اینجور مدلی از کسب وکار به همه اجازه میده که با هر بودجه ای احتمال به دست آوردن بهترین موقعیت واسه رو داشته باشن. روشنه که این موضوع تا چه حد به نفع افراد و سازمان هاییه که در گوگل می کنن، چون که اونا فقط هزینه واقعی رو می پرازن. از طرفی حتی افرادی که هزینه های کمتری واسه می پرازن، شانس کلی ای واسه دیده شدن دارن. با این حال لازمه بدونین که در سرویس گوگل ادوردز تنها پرداخت پول پس ی مزایده اثر نداره. گوگل موارد زیادی رو واسه رتبه دهی به سایتا در مزایدها اعمال می کنه. مثل، برابر بودن و محتوای سایت، قالب سایت و حتی وجود آدرس و شماره تلفن و اطلاعات تماس در سایت در این مورد تأثیرگذاره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مناقصه چیه و چه کاربردی داره؟ 

پول-نام-تصویر

بذارین تا این موضوع رو با همون مثال قبل توضیح بدیم. در اون مثال دیوید بالاترین میزان پرداخت پول واسه مزایده رو داشت، اما اگه رتبه تبلیغاتش نسبت به دیگر شرکت کنندگان در مزایده، پایین تر باشه، اون پایین تر از بقیه نشون داده می شه. البته اینجور موضوعی در تعیین هزینه های پایانی سرویس محاسبه هزینه طبق هر کلیک هم مؤثره. نکته مهم این موضوع، اینه که حتی افراد و سایتایی با هزینه های تبلیغاتی پایین تر، با داشتن صفحه های فرود با کیفیت، استاندارد بودن محتوا و طراحی قابل قبول و استاندارد سایت، بازم می تونن در جایگاه بالایی واسه نمایش خود قرار بگیرن.

گوگل شما رو می شناسد

الان افراد بسیار کمی زمونه ای رو که گوگل، بزرگ ترین موتور جست وجوی اینترنت نبود، به یاد دارن. نکته اصلیِ موفقیت دراز مدت گوگل رو میشه در تمرکز بی مثل این شرکت واسه رفع نیاز مشتریان جست وجو کرد. زمانی که سیستم گوگل ادوردز تازگیا راه اندازی شده بود، خیلی از کاربران از اینجور تبلیغاتی ناراضی و به فکر بودن اینجور تبلیغاتی، کاربران رو در صفحه نتایج جست وجو گیج می کنه. با این حال امروز دیگر همه به اهمیت گوگل پی بردن. گوگل به عنوان یک موتور جست وجوی اینترنتی هر روز باهوش تر می شه، هر روز بیشتر از گذشته در رفتار همه مردم جستجو می کنه و البته رفتار گوگل هر روز بیشتر به رفتار یک آدم مثل تر می شه. گوگل با ارائه نتایج جست وجوی کاربران در فضای وب، اونا رو از نیازای شون آگاه تر می کنه و اونا رو به رسمیت می شناسد. به عنوان یک آدم ما قادر هستیم که هوشمندانه فکر کنیم، اما هنگامی که مقدار خیلی از اطلاعات رو به دست میاریم دچار محدود کردنای زیادی میشیم. گوگل جدا از اینکه اونکه قادر به تفکر هوشمندانهه، می تونه مقدار بسیار بزرگی از اطلاعات رو دسته بندی کنه و در اختیار کاربران بزاره. مهم ترین ویژگی گوگل در اینه که این فقط یک آگهی بدون مصرف واسه کاربران گوگل نیستن. گوگل می تونن اطلاعات بسیار مفیدی به کاربران ارائه بدن و بالاتر از اون، نیازای اونا رو رفع کنن.

ادسنس (Adsense)

ادسنس یکی دیگر از سرویسای تبلیغاتی گوگله. ادسنس یک روش و ایده ی تبلیغاتی بسیار ساده حساب می شه که واقعا واسه صاحبان سایتایی طراحی شده که مایل هستن متنا، عکسا و ویدئوای تبلیغاتی رو در سایت شون به نمایش بذارن. گوگل در قبال به نمایش گذاشتن این به صاحبان سایت، به ازای هر کلیک بازدیدکنندگان روی ، پول پرداخت می کنه. سرویس ادسنس به خاطر استفاده ی بسیار آسون و البته به عنوان یک تکنیک درآمدزایی مناسب، به وسیله میلیاردها کاربر در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیره.

همونجوریکه قبلا اشاره شد، مقدار خیلی از درآمد گوگل از راه سرویس ادوردز تأمین می شه. این سرویس سایتا رو در بخش مجزایی در صفحه نتایج جست وجوی گوگل به نمایش می ذاره و طبق سیستم مزایده ی ادوردز، مشتریان این شانس رو دارن تا خود رو در جای بهتری از نتایج گوگل به نمایش بذارن. ادسنس به کاربران اجازه می ده تا درآمد به دست اومده از راه ادرودز گوگل رو به اشتراک بذارن. هنگامی که صاحب یک سایت مکانی رو جهت ارائه متنی یا تصویری ادسنس اختصاص می ده، گوگل قسمتی از سود حاصل از رو بهش پرداخت می کنن. همه سازوکار سرویس ادسنس به همین سادگیه. صاحبان سایتا اصلا واسه محتوای نیاز به نگرانی ندارن، چون که گوگل همه رو مدیریت و کنترل می کنه. گوگل به وسیله یک الگوریتم پیچیده و مخفی، محتوای سایتا رو به طور کامل بررسی می کنه و بعد تبلیغی مربوط به محتوای سایت رو به نمایش می ذاره. صاحبان سایتا تنها نیاز دارن که در سرویس ادسنس گوگل ثبت نام و یک حساب کاربری راه اندازی کنن. بعد از اون یک کد برنامه نویسی که گوگل در اختیار اونا قرار می ده رو در سایت وارد کنن تا گوگل در سایت به نمایش گذاشته شه. مثل ادوردز، در سرویس ادسنس هم، گوگل برنامه ها و راهکارهای مختلفی رو واسه افزایش درآمد مصرف کنندگان این سرویس ارائه می ده.

مدل کسب وکار ادسنس (Adsense) چیجوریه؟

سرویس ادسنس بیشتر از ۳۰ درصد سود حاصل از سرویسای تبلیغاتی گوگل رو تأمین می کنه. گوگل در حدود ۵۱ درصد سود حاصل از درآمد ادسنس رو به صاحبان سایتایی که از اون استفاده می کنن پرداخت می کنه. این بهش معناست که اگه گوگل از تبلیغی که به وسیله ادسنس در سایتی به اشتراک گذاشته شده، ۱۰۰ دلار به دست بیاره، ۵۱ دلار اونو به صاحب سایت پرداخت می کنه و ۴۹ دلار اونو پیش خود نگه می داره.

کلا شما به عنوان صاحب یک سایت می تونین کد گوگل ادسنس رو وارد سایت خود کنین. شما می تونین نوع قالب، رنگ آمیزی، روش نمایش، فونت، قالب و حتی محل نمایش رو در سایت تون تغییر بدین و اونو طبق سلیقه ی خود کنین. در همین بین گوگل واسه نمایش مشتریان روی سایت شما با توجه به تعداد بازدیدکنندگان و محتوای سایت تون، مزایده می ذاره. هزینه به دست اومده از راه مزایده و طبق تعداد کلیکای زده شده روی گوگل به وسیله بازدیدکنندگان سایت تون، به شما پرداخت میشه.

معنی و روش کسب وکار در سرویس ادسنس بسیار مثل سرویس ادوردز گوگله. مثل ادوردز، سرویس ادسنس هم تضمین می کنه که همه کسائی که از اون استفاده می کنن به سودآوری می رسن. مثلا اگه شما ادسنس رو در سایت تون به نمایش بذارین، گوگل طبق تعداد بازدیدای ، سود حاصل از اونو به شما پرداخت می کنه، این پرداخت می تونه به عنوان یک منبع درآمد به شما کمک کنه. از طرفی، کسائی هم که خود رو از راه ادسنس به نمایش می ذارن، تعداد بازدیدکنندهای سایت خود رو بسیار بالا می برن. با افزایش تعداد بازدیدکننده، صاحبان کسب وکار می تونن فروش خود رو افزایش بدن، نتیجه اونکه، اونا هم منبع درآمد بیشتری پیدا می کنن. در آخر کاربرانی هم که از سایت شما بازدید می کنن با توجه به مشاهده ی تبلیغاتی که با محتوای سایت شما هماهنگه، جدا از اینکه کسب اطلاعات و دانستنیای بیشتر، می تونن تبلیغاتی رو که مربوط به نیازای شونه، مشاهده و از اونا استفاده کنن. پس سرویس ادسنس هم مثل سرویس ادوردز به عنوان یک وسیله بسیار سودآور واسه گوگل و همه افرادی که از اون استفاده می کنن، عمل می کنه.

واسه درک بهتر نوع کارکرد گوگل ادسنس، واسه همه افرادی که از اون استفاده می کنن نیاز به توضیحات بیشتری داریم.

۱. صاحبان سایت

نوع کارکرد ادسنس بسیار ساده س! و اجازه می ده شما به عنوان صاحب یک سایت، حتی در صورتی که تعداد بازدیدکنندها از سایت شما بسیار کم تعداد هستن، از اون استفاده کنین. از آنجایی که نحوه ی راه اندازی سرویس ادسنس بسیار آسون و رایگانه، صاحبان سایت نیاز به نگرانی در هیچ مورد دیگری ندارن. گوگل همه مدیریت ادسنس در سایت اونا رو بر عهده میگیره. در آخر سؤالی که مطرح می شه اینه که صاحب یک سایت، چقدر می تونین از راه سرویس ادسنس درآمدزایی کنه؟ درک این موضوع بسیار مهمه که سرویس ادسنس به سرعت باعث درآمدزایی بسیار بالا نمی شه. با این حال صاحبان سایت می تونن با افزایش ترافیک ورودی و ایجاد محتوای اصیل و یک دست در سایت، کاربران رو تشویق به مشاهده ی کنن. با اینجور شرایطی، صاحبان سایت می تونن درآمد بسیار مناسبی از راه ادسنس کسب کنن

۲. گوگل

با توجه به این که گوگل میلیاردا دلار واسه ایجاد سرویسای مختلف جهت کمک به میلیونا کاربر در سراسر جهان خرج کرده، باید مطمئن باشه که این سرمایه گذاری به درآمدزایی مناسب منتهی می شه. از اونجا که گوگل یک مجموعه قیاس پذیر و شفاف واسه میزان درآمدزایی سرویس ادسنس طراحی کرده، با کمک و همکاری صاحبان ، صاحبان سایت و بازدیدکنندگان، از راه سرویس ادسنس درآمد خیلی بالایی کسب می کنه.

۳. بازدیدکنندگان و مشتریان

گوگل درباره نحوه ی نمایش تبلیغاتش در سرویسای مختلف، بسیار حساسه. این بهش معناست که گوگل به شکل کامل در مورد نیازای مشتریان نشون داده می شن. به طور عادی وقتی کاربری عبارتی رو در گوگل جست وجو می کنه، شاید به دنبال نیس، اما گوگل رو به عنوان نتیجه جست وجو ارائه می ده. واقعا اگه کاربری عبارت «کیک» رو جست وجو کنه، می تونه نتایج مربوط به شیرینی پزیای مختلف رو مشاهده کنه. این کار باعث می شه که کاربر اطلاعات مورد نیازش رو راحت تر بیاد و حتی کالاهایی رو که نیاز داره بخره.

۴. صاحبان

اگه برنامه و طراحی سرویس ادسنس رو خوب درک کرده باشین، متوجه میشید که صاحبان ، مهم ترین عنصر در همه مراحل سرویس ادسنس هستن. منبع اصلی کسب درآمد گوگل و صاحبان سایتا از راه پرداختای صاحبان به سرویس ادسنس به دست میاد. صاحبان در ازای هزینه ای که واسه اون به ادسنس گوگل پرداخت می کنن، شاهد افزایش چشم گیر بازدیدکنندگان واقعی سایت شون هستن و این بازدیدکنندها که به شکل هدفمند به سایت ورود پیدا می کنن، آمار فروش صاحبان رو به شکل چشم گیری افزایش میدن. از طرفی گوگل با ارائه خدماتی به صاحبان ، به اونا اجازه پیگیریِ دقیق اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان شون رو میده.

هزینه ها

هر شرکتی واسه درآمدزایی نیاز به پرداخت هزینه های مختلف داره. با توجه به توضیحاتی که داده شد، شاید متوجه شدین که درآمدزایی گوگل از چه طریقی تأمین می شه. ۲۰ درصد از این درآمد بزرگ (نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار) سود خالص گوگل حساب می شه. این حاشیه ی سود بزرگ حسادت همه شرکتای حاضر در بخش ی فناوری اطلاعات رو بر می انگیزد. کلا دلیل درآمدزایی بزرگ گوگل به خاطر نوع کسب وکار و روش طراحی اینه. اینجور مدل کسب وکاری، با روشای سنتی کسب درآمد فرق داره. به طور سنتی یک نانوایی اگه بخواد تولید نون خود رو به میزان دو برابر افزایش بده، باید به دنبال اون، دو برابر بیشتر آرد بخره. کسب درآمد بیشتر واسه گوگل با روش سنتی متفاوته. گوگل واسه پشتیبانی از چندین برابر شدن کاربرانش جهت جست وجو در فضای وب، نیاز به استخدام چند برابری مهندسین یا افزایش سیستمای خود نداره. مدل کسب وکار گوگل بسیار ساده و در همکاری واسه ارائه سود به شرکتای مختلفه. همونجوریکه به زودی متوجه میشید، گوگل هزینه های بسیاری رو تنها در صورتی پرداخت می کنه که از سودآوری اون اطمینان کسب کرده باشه.

واسه گوگل، هزینه ها به دسته بندیای خیلی زیادی تقسیم می شن. یکی از بزرگ ترین هزینه هایی که گوگل موظف به پرداخت اینه مربوط به هزینه کسب ترافیک (Traffic Acquisition Costs) است. گوگل به خاطر تأمین و افزایش ترافیک ورودی موتور جست وجو و جذب بیشتر کاربران در طول زمان، نیاز به تأمین ترافیک ورودی سایت خود از راه سایتای شرکتای دیگر داره. هزینه کسب ترافیک که به طور کوتاه TAC میگن، روش هایی عادی در بین موتورای جست وجوی بزرگه. شرکتای یاهو (Yahoo) و موتور جست وجوی بایدو (Baidu- موتور جست و جوی مورد استفاده در کشور چین) واسه استفاده از هزینه کسب ترافیک دچار بحرانای زیادی هستن، چون که میزان افزایش سودآوری این هزینه ها واسه اونا بسیار رقابت برانگیز بوده. هزینه کسب ترافیک، اثر بسیار مهم و مستقیمی بر میزان سودآوری یا ضرردهی موتورای جست وجو داره.

۱. پرداخت به صاحبان سایت واسه نمایش ادسنس

گوگل بیشتر از ۴۲ درصد از هزینه های جاری خود رو واسه هزینه کسب ترافیک خرج می کنه. با اینکه این رقم، مقدار خیلی زیادی حساب می شه، ولی در عین حال صفحات جست وجوی گوگل به خاطر درآمدزایی مستقیم می تونن مقدار بسیار خیلی از این هزینه رو پوشش بدن. اما گوگل هزینه خیلی زیادی رو به صاحبان سایتا جهت ادسنس پرداخت می کنه. این هزینه پرداختی حتی بیشتر از هزینه های پیشرفت سرویس ادوردزه. این در حالیه که سرویس ادوردز با وجود استفاده ی مستقیم از نتایج جست وجوی گوگل می تونه تا ۷۵ درصد بیشتر واسه گوگل سودآوری داشته باشه. نتیجه اونکه ترافیک ورودی به موتور جست وجوی گوگل از راه سرویس ادسنس، باعث درآمدزایی مستقیم گوگل میشه.

۲. شرکای پخش کننده خدمات

گوگل به خاطر افزایش ترافیک ورودی صفحات خود، به شرکتای مختلفی جهت همکاری هزینه پرداخت می کنه. این هزینه ها نزدیک به ۲۵ درصد کل هزینه های گوگل رو شامل می شه. واقعا شرکتای همکار گوگل تا ۶۸ درصد از سود ترافیک ورودی به وسیله خودشون رو از گوگل دریافت می کنن. اما گوگل در مقابل همه هزینه های پرداختی رو ی مقدار خیلی بیشتری سود از ترافیک ورودی و حتی تبلیغ اجناس شرکتای همکار روی صفحات نتایج جست وجوی خود، دریافت می کنه.

۳. هزینه های عملیاتی

درزمان سالای گذشته، گوگل مقدار بسیار بزرگی از درآمدها و سرمایه گذاریای خود رو واسه ساخت و تغییر زیرساختای خود اختصاص داده. به خاطر امنیت بسیار زیاد کاربری و تجاری، گوگل هیچ وقت تعداد جایا و مراکز داده خود در سراسر جهان رو منتشر نکرده. با این حال مدیران گوگل اعلام کردن که این شرکت بزرگ ترین شرکت سازنده کامپیوتر در جهانه. واقعا تولید کامپیوترها واسه زیرساختای گوگل، حتی از تعداد کامپیوترای تولید شده به وسیله شرکتایی مثل دل (Dell) که به طور تخصصی به ساخت کامپیوتر می پرازن، بیشتره. گوگل منابع بسیار بزرگ مالی رو خرج بخشای تحقیق و نوآوری در مورد ی فناوریای اطلاعات کرده.

لری پیج و سرگئی برین، شرکت گوگل رو با چشم اندازی واسه تبدیل جهان به مکانی بهتر واسه زندگی، تأسیس کردن. با گذر زمان، گوگل به بزرگ ترین غول دنیای اینترنت تبدیل شد و همه شرکتای اینترنتی بعد از اون قرار گرفتن. در اول شروع به کار گوگل، خیلی از سرمایه گذاران و بررسی گران اقتصادی، به فکر بودن که گوگل رشد اقتصادی زیادی نداره و حتی به زودی ورشکسته میشه. اما گوگل با شناخت همه نیاز کاربران و تمرکز بی مثل واسه رفع نیاز اونا در فضای وب، تونست از همه رقیبانش پیشی بگیره. هم حالا گوگل با اونقدر فاصله ای از رقبایش در حرکته، که غیر ممکنه هیچ شرکت اینترنتی بتونه بهش برسه.

منبع : theinvestorspodcast.com


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید