مناقصه در کلمه نامه ی دهخدا خریدن مال یا اموال و … از طرف مأمور رسمی به کمترین قیمتیه که از طرف فروشندگان پیشنهاد می شه. ممکنه که موضوع مناقصه، انجام دادن عملی باشه. در اصطلاح هم مناقصه از این تعریف ساده دور نیس و همونطور که از نام این نهاد پیداست، هروقت فروشنده -چه دولتی و چه شرکتی خصوصی- نیازمند خرید کالا یا خدماتی باشه، با رعایت شرایط و مقرراتی می تونه از این روند خاص خرید استفاده کنه و کالا و خدمات موردنیاز رو به کمترین قیمت جفت و جور کنه.

 

امتیازات مناقصه

این مراحل واسه دو طرف مناقصه فایدهایی داره که بیشتر همین امتیازات سازمانای دولتی و شرکتای خصوصی رو به برگزاری اون تشویق می کنه، البته سازمانای دولتی واسه بخش خاصی از تأمین کالا و خدمات شون مجبور به استفاده از این مراحل هستن.

در یک طرف این مراحل، مناقصه گزار و در طرف دیگر مناقصه گر هست. مناقصه گزار دستگاه یا ارگانیه که برگزاری مناقصه رو برعهده داره و نیازمند خرید کالا و خدماته. مناقصه گر شخص حقیقی یا حقوقیه که در مناقصه شرکت می کنه.

مناقصه گزار با تشکیل مناقصه از راه این رقابت به بهترین کالا و خدمات با کمترین قیمت دست پیدا میکنه. بعضی وقتا مناقصه به دلایلی مثل اعلام غیرواقعی هزینه انجام موضوع مناقصه از طرف مناقصه گر یا ارائه سوابق غیرواقعی واسه برد در مناقصه از طرف اون، با مشکل روبرو می شه؛ اما باید بدونیم که تأمین جنسا و خدمات در شرکتای دولتی بیشتر از راه مناقصه انجام میگیره تا با استفاده از فضای رقابتی، به کیفیتی بالا و هزینه مناسبی برسن.

مناقصات دولتی

از اونجا که در بیشتر مناقصات، مناقصه گزار یک سازمان دولتی مثل وزارتخانه، مؤسسه ی غیرانتفاعی وابسته به دولت، بانک و مؤسسه ی اعتباری دولتی، شرکت بیمه دولتی، مؤسسه ی عمومی یا نهاد عمومی غیردولتیه، عموم مقررات ناظر بر مناقصه هم به شکل مقررات مصوبه ی مجلس شورای اسلامی می گنجد. مقرراتی مثل قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه ی معاملات دولتی که به ترتیب در سالای ۴۹ و ۸۳ تصویب شد هه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   من یک مادر هستم، هوای پاک حق فرزندمه 

روشای برگزاری مناقصات دولتی

مناقصات دارای تقسیم بندیای مختلفی هستن. از نظر مراحل بررسی به یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شن.

۱. روش یک مرحله ای

در روش یک مرحله ای نیاز به آزمایش فنی پیشنهادها نیس و پیشنهادات مناقصه گران در یک جلسه بررسی و برنده ی مناقصه اعلام می شه.

۲. روش دو مرحله ای

در روش دو مرحله ای مناقصه گزار پیشنهادها رو از دید فنی و بازرگانی بررسی می کنه. پس از بررسیای فنی، پیشنهادهایی که امتیاز این مرحله رو کسب کرده باشن، مشاهده می شن و با آزمایش مالی، برنده ی مناقصه تعیین می شه.

از دید دعوت مناقصه گران، مناقصات به ۲ روش عمومی و محدود تقسیم می شن. در روش عمومی، آگهی مناقصه واسه عموم آگهی می شه. اما در روش محدود، به تشخیص مسئول دستگاه اجراکننده ی مناقصه، آگهی مناقصه از راه دعوتنامه به کسائی که شایسته شرکت در مناقصه هستن ارسال می شه.

پیروزی در مناقصه

واسه پیمانکاران، برنده شدن در مناقصات دولتی و خصوصی، همیشه نگرانی ی مهمی بوده؛ اما همین مسئله بعضی وقتا باعث می شه تا پیمانکار یا مناقصه گر شرایط واقعی اجرای قرارداد رو ندیده بگیره یا به اونا توجه نکنه و قیمتای بسیار نازلی رو فقط واسه پیروزی در مناقصات پیشنهاد کنه. از طرفی، ترفندها و روشای بسیاری در دنیای تجارت واسه پیروزی در شکلای مختلف مناقصات هست. اما بهتره مناقصه گر از اول به انتهای راه خود فکر کنه. چون که ناتوانی در انجام پروژه یا ارائه خدمات و جنسا به مناقصه گزار، کارنامه ی بدی رو واسه مناقصه گر باقی می ذاره و بیشتر وقتا موجب ورشکستگی اون میشه.




۱

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید